06 June 2010

Program Sempena Sambutan Pesta Kaamatan Kg Pomotodon, Dambai dan Malaka 2010


Sempena Sambutan Perayaan Kaamatan Kampung Pomotodon, Dambai dan Malaka 2010. Petugas Perpustakaan Desa PNM Pomotodon dan Ahli Kelab Perpustakaan Desa Pomotodon telah berkerjasama mengadakan Pertandingan Mewarna Tahap 1 (Sesi Pagi) dan Tahap 2 (Sesi Petang) pada 3 Jun (Khamis). Pertandingan Mewarna menggunakan lukisan berlatarbelakang gambar tempat-tempat menarik di Negeri Sabah. Manakala Kuiz Uji Minda Kaamatan pula diadakan pada 4 Jun 2010 (Jumaat).  Sebanyak 8 Soalan Kuiz berkaitan adat istiadat dan bahasa masyarakat Kaum Kadazan dan Dusun di Sabah.

Seramai 72 orang peserta telah mendaftar untuk menyertai aktiviti tersebut. Keseluruhan pertandingan tersebut diadakan di Ruang Membaca, Perpustakaan Desa Pomotodon. Penyertaan amatlah menggalakkan kerana telah diadakan dalam musim cuti sekolah.

                                                    Mewarna Tahap 1 dan 2


                                                             Kuiz Uji Minda Kaamatan

Program ini merupakan pertama kali dianjurkan oleh Kelab Perpustakan Desa dengan mendapat kerjasama daripada Jawatankuasa Perayaan Kaamatan bagi tahun 2010 ini. Yuran dikenakan kepada setiap peserta dengan bayaran serendah 50 sen bagi setiap penyertaan. Sebahagian hadiah telah disediakan oleh Kelab Perpustakaan Desa dan sejumlah kecil sumbangan berbentuk hamper untuk hadiah pemenang turut diterima sumbangan daripada penduduk setempat. Aktiviti yang telah diadakan secara keseluruhannya bertemakan Pesta Kaamatan.  

 

Acara penyampaian hadiah kepada para pemenang telah disampaikan sewaktu Majlis Sambutan Perayaan Kaamatan Kampung Pomotodon, Dambai dan Malaka 2010 di Dewan Pisompuruan Kampung Pomotodon yang terletak bersebelahan dengan Perpustakaan Desa pada keesokan harinya iaitu pada 05/06/2010 (Sabtu).

Seramai lebih kurang 800 orang tetamu yang hadir dikalangan penduduk sekitar dan kampung-kampung bersebelahan. Jemputan khas untuk merasmikan majlis iaitu Yang Berhormat YB Johnny Goh selaku Adun Inanam. Antara aktiviti yang telah dijalankan ialah Pertandingan Melastik, Tarik Tali, Pertandingan Ratu Unduk Ngadau, Pertandingan Nyanyian Lagu Dusun, Tiket bertuah dan bermacam-macam lagi. Program sebegini secara tidak langsung dapat mempromosikan perpustakaan kepada tetamu yang hadir dan mengeratkan hubungan sesama penduduk dengan warga perpustakaan.